Kunduppdrag Swedavia
Etablering och centralisering av Data Governance för att få kontroll på Swedavias viktigaste information – där ägarskap och ansvar tydliggjordes
1
Bakgrund
Swedavia, Sveriges ledande flygplatsföretag, är ett bolag som ägs av svenska staten vars syfte är att äga, driva och utveckla flygplatser i Sverige. De 10 flygplatserna som Swedavia ansvarar för, med Arlanda som den största, binder samman Sverige och agerar även knutpunkt med resten av världen. Resenären är den viktigaste aktören för Swedavia och under 2023 flög ca. 30 miljoner passagerare till eller från Swedavias flygplatser. Utöver resenärerna så arbetar bolaget också för säkerhet, miljö och hälsa för både kunder, medarbetare och samhället.
En del av datat som Swedavia samlar in används för att kunna erbjuda en bättre kundupplevelse, medan annan data används för att spara pengar, bli mer effektiva eller för att främja innovation. Exempel på passagerardata är kötid till säkerhetskontroller och incheckning, resenärers recensioner, parkeringsdata eller annat som är en del av flygupplevelsen. Vad gäller effektivitet och kostnadsbesparingar så samlas data in som rör säkerhet, assistans, städning eller annan flygplansrelaterad data. Swedavia ville få bättre kontroll på sin data genom införandet av en rad Data Governance initiativ, med syftet att bidra till tydligare ägarskap och ansvar för data vilket i sin tur leder till bättre datakvalitet och bättre beslut.
2
Utmaning
På Swedavia pågår en stor förändringsresa, där många IT-projekt är i rullning. Ett av projekten, som ligger till grund för många av de andra, handlar om att få kontroll på sin data genom införande av olika Data Governance initiativ. Behovet av att etablera en effektiv Data Governance-struktur har funnits länge, men har legat på is på grund av bristande tid och resurser.
Det fanns en rad problem som man ville lösa, däribland brist på tydligt ägarskap och ansvar för data, oklarhet över vilken data som finns och dess kvalitet samt en behörighetshantering och avsaknad av datakatalog som gjorde det svårt att veta vad för data som faktiskt finns att tillgå. Precis som i många andra fall fanns också svårigheter kring att få med verksamheten i förändringsarbetet – vilket är en viktig del för att lyckas implementera de olika Data Governance initiativen.
3
Lösning & Resultat
Finity People fick förtroendet att i rollen som projektledare driva arbetet framåt. En del handlade om att få klarhet i ägarskap och ansvar kring data, medan en annan del var att bidra till att öka förståelsen för vikten av god datastyrning. Genom att visualisera och bryta ned konceptet Data Governance i flera delar fick organisationen upp förståelsen och med det även engagemanget för detta förändringsarbete.
En modell sattes upp och på så vis kunde en grundläggande struktur etableras. Ägarskap och ansvar tydliggjordes och tillsammans med verksamheten gick man igenom informationsområden och uppgifter för en informationsägare. För att Data Governance ska bli en del av verksamheten så var det också viktigt att sätta upp ett Data Governance Office Team, där man tog fram relevanta roller och satte upp en modell för samarbete korsfunktionellt över verksamheten.
Ett första utkast på en decentraliserad informationsklassning gjordes och ett arbete för att få till en bra behörighetsstyrning sattes igång. Behörighetsstyrningen strukturerades upp med definitioner på de olika behörighetsnivåerna, stora informationsklasser delades upp och ansökningsprocessen för behörigheter automatiserades. Ett stort arbete för att öka befintlig datakvalitet gjordes genom att ta fram masterdata och transaktionsdata med tillhörande beskrivningar, en kartläggning gjordes för att veta utgångsläget.
4
Affärsnytta
Projektet resulterade i en ökad förståelse för vikten av Data Governance samt en grundläggande struktur att arbeta vidare utifrån. Data kommer kunna användas på ett mer effektivt sätt och det kommer leda till ett förbättrat beslutsfattande för organisationen i sin helhet. Att göra det greppbart och visuellt för verksamheten är en stor vinst för framtida initiativ då förändringsarbeten kräver både tid och engagemang.

Get in Touch
This is a Paragraph. Click on "Edit Text" or double click on the text box to start editing the content.