Kunduppdrag Telenor Sverige
Ökad effektivitet och betydande tidsbesparingar för finansavdelningen genom implementation av en fullt automatiserad BI-lösning
1
Bakgrund
Telenor är ett börsnoterat bolag som ägs av norska staten, med verksamhet i flera länder runtom i världen. Telenor Sverige är ett dotterbolag och är en av Sveriges ledande leverantörer inom telekom. Man är verksam mot både privatpersoner och företag och tillhandahåller tjänster såsom mobil, fast telefoni, TV, bredband och datatjänster. Telenor omsatte 2023 12,6 miljarder och har ca 1600 anställda. Av alla kunder så är ungefär 3 miljoner mobilkunder, 700 000 fiber- och bredbandskunder och sedan har man knappt 500 000 TV-kunder.
En av ekonomiavdelningens viktigaste uppgifter är att följa upp och analysera verksamheten för att sedan rapportera dessa vidare till olika instanser. Rapportering är således en viktig del av ekonomiarbetet såväl som analyser och uppföljning mot budget och prognos. Månadsbokslut innebär i regel återkommande, tidspressade aktiviteter där flera personer utgör en viktig del i en lång kedja, innan slutresultatet fastställs. Behovet av Business Intelligence (BI) växte sig allt större då man strävade efter att optimera bokslutsprocessen, säkerställa korrekt och tillförlitlig rapportering samt automatisera flödet som till stor del bestod av manuellt arbete. Telenor hade tidigare gjort ett flertal försök att implementera BI-verktyg utan större framgång, vilket lett till bristande förtroende för BI-verktyg från både verksamhet och ledning.
2
Utmaning
Felrapporterade siffror och minskat förtroende från ledningen krävde en förändring. Man satte ihop ett centralt team vars huvuduppgift var att öka datakvaliteten och tillförlitligheten, där man genom standardiserade rapporter ville skapa en enhetlig referenspunkt för ett mer korrekt och effektivt arbete. Som en del av den konstellationen fick Finity People förtroendet att gå in i rollen som BI-ansvarig. Rollen innebar att, utöver att implementera en komplett BI-lösning, få rätsida på bristfällig och opålitlig data, automatisera stora delar av bokslutsprocessen och att minimera manuellt arbete och personberoenden. En annan viktig del av arbetet handlade också om att vinna tillbaka såväl verksamhetens som ledningens förtroende, genom att påvisa fördelarna med ett väl fungerande BI-verktyg.
3
Lösning & Resultat
Genom införandet av en fullt automatiserad BI-lösning kunde datakvalitet säkerställas och därmed minska felaktigt rapporterade siffror. Ett tätt samarbete med Business Control resulterade i pålitliga och validerade rapporter, vilket gav ett bättre beslutsunderlag där man kunde enas om ”en sanning” och öka tillförlitligheten. Då mycket manuellt arbete ersattes av integrerade, automatiserade flöden så ökade även spårbarheten och förståelsen för siffrorna, vilket frigjorde mycket tid då det tidigare var svårt att upptäcka och härleda felaktigheter. Tidsbesparingen i en redan stressad bokslutsperiod var markant och väl uppskattad av framför allt Business Control – som nu kunde ägna mer tid åt att analysera siffrorna snarare än att ta fram dem. I takt med att lösningen implementerades så började även intresset sprida sig i verksamheten och allt fler förstod fördelarna med ett analysverktyg. Genom behörighetsstyrning kunde olika data tillgängliggöras till olika personer och self-service blev en viktig del som även det sparade mycket tid, framförallt i bokslutsperioder. Self-service-delarna skapade också ett engagemang och motivation ute i verksamheten, vilket var en viktig komponent för att få tillbaka förtroendet för BI.
4
Affärsnytta
En optimerad bokslutsprocess sparar tid i många led vilket möjliggör att värdefull tid kan läggas på andra viktiga aktiviteter. Self-service frigör också tid då det minskar ledtider och eliminerar flaskhalsar, men det skapar också ett engagemang ute i verksamheten som ligger till grund för ett datadrivet klimat på bolaget. Ekonomiavdelningen arbetar mer effektivt, den ökade datakvaliteten ger bättre beslutsunderlag och man är mer redo för framtidens snabba förändringar.

Get in Touch
This is a Paragraph. Click on "Edit Text" or double click on the text box to start editing the content.